Studielift 123 | Nieuwsbrief #2 | Mei 2017 | Online versie
 
Welkom bij de tweede nieuwsbrief van Studielift123.

Terwijl de examens bijna zijn afgerond maakt de rest van de leerlingen zich langzaam op voor de laatste toetsweek. Hoe ver van tevoren starten jullie leerlingen met het maken van een planning? En wordt er überhaupt wel een planning gemaakt?

Deze nieuwsbrief vertel ik hoe je je leerlingen kunt helpen bij het maken van een haalbare planning en laat ik aan de hand van een overzicht zien hoe de executieve functies worden getraind tijdens de mentorlessen van Studielift123.

Mocht je naar aanleiding van deze nieuwsbrief vragen hebben over Studielift123, kun je me altijd mailen naar info@studielift123.nl, info@time2control.nl of bellen met 06-17 23 44 17.

Annemieke Groeneveld – Time 2 Control
Een toetsweek plannen? Zo doe je dat:

Organisatie en planning zijn twee moeilijke maar zeer belangrijke executieve functies (zie verderop in deze nieuwsbrief) die leerlingen nodig hebben om een toetsweek goed voor te bereiden. Het is inmiddels bekend dat we plannen met onze prefrontale cortex en deze ontwikkeld zich door tot ons 25e levensjaar. Leerlingen kunnen onze hulp bij het plannen dus goed gebruiken. En dan bedoel ik hulp om ze zelfstandig te leren plannen, niet om planningen voor hen te maken.

Plannen leer je niet in één dag, het is een vaardigheid die stap voor stap dient te worden aangereikt en met regelmaat geoefend moet worden om het ‘eigen’ te maken. Vanuit Studielift123 werken we met het volgende stappenplan:
  • 1. Bepaal je persoonlijke leerblok (of concentratieblok). Hoe lang kun jij je concentreren? Plan al je taken in het vervolg in blokken van die tijdsduur. De concentratieblokken van middelbare scholieren ligt gemiddeld tussen de 20-45 minuten.
  • 2. Vul een (visuele) weekindeling in om te zien op welke dagen je tijd hebt om vooruit te werken aan je toetsweek, deze kun je downloaden via http://www.time2control.nl/handig.html.
  • 3. Houd bij hoe lang je over de verschillende vakken doet. Tien bladzijden aardrijkskunde lezen en leren hoeft niet net zo lang te duren als tien bladzijden biologie. Time je huiswerk zodat je gerichter (=SMART) kunt plannen.
  • 4. Bekijk per toets hoeveel tijd je nodig hebt voor dat vak. Een hele toetsweek tegelijk proberen te plannen lukt niet. Dan gaan alle vakken in je hoofd door elkaar lopen. Per toets bepaal je het aantal benodigde leerblokken.
  • 5. Plan nu vanaf de toetsweek terug en verdeel elk vak verspreid over de hele periode en over de week (dus om de dag of om de twee/drie dagen). Hiervoor kun je het huiswerkschema gebruiken van http://www.time2control.nl/handig.html.
  • 6. Hang de huidige week op je whiteboard zodat je elke dag kunt zien aan welk vak je gaat werken.
  • 7. Houd deze periode bij wat er qua planning goed gaat en wat je een volgende keer anders/beter wilt plannen, zodat elke volgende planning beter en haalbaarder wordt.
Heel veel succes bij het ondersteunen van je leerlingen bij het maken van een planning. Wil je meer studievaardigheden voor jouw leerlingen? Dan is Studielift123 wellicht iets voor jullie school, alle informatie vind je op www.studielift123.nl.
Executieve functies en Studielift123

Executieve functies zijn hogere cognitieve processen die nodig zijn om activiteiten te plannen en te sturen. Alle executieve functies hebben een controlerende en aansturende functie en zijn dus voor iedereen belangrijk zowel bij het leren als tijdens het werken. Zonder deze functies is het bijvoorbeeld heel moeilijk om overzicht en structuur in al je taken te krijgen en weet je niet waar je moet beginnen en op welke manier je een taak goed kunt volbrengen.

Executieve functies sturen onze cognitieve vaardigheden aan en maar zeggen niets over ons IQ. Aangezien deze functies zich bevinden in de prefrontale cortex van de hersenen ontwikkel je ze tot je 25e levensjaar, dus is het belangrijk om ze voor die tijd veelvuldig te oefenen en te trainen.
In bijgaande mindmap tref je de elf executieve functies en hun betekenis en via deze link kom je bij een document dat toelicht op welke wijze de executieve functies geoefend en getraind worden binnen het mentorprogramma Studielift123.


Leerlingen ondersteunen bij het leren leren

Zie jij leerlingen regelmatig vastlopen bij het leren of die heel hard werken met (te) slechte resultaten?

Word dan trainer “Snel leren = leuk leren” en ontdek hoe je leerlingen in kleine groepjes binnen zes weken meer en makkelijker kunt laten leren in minder tijd. Informatie vind je via deze link en onze uitgebreide informatiebrochure kun je hier opvragen.
Preview het lesmateriaal Studielift123 via deze link
Ken je iemand die wellicht interesse heeft in deze nieuwsbrief? Stuur hem dan door.

Organiseer jij een evenement waar Time 2 Control niet mag ontbreken? Laat het ons weten en wij verzorgen graag een informatiestand, workshop of presentatie. Mail naar info@time2control.nl

Heb je vragen naar aanleiding van deze nieuwsbrief, dan zie ik je mail graag tegemoet.
Studielift 123™ is een concept van Time 2 Control © 2017
Adriaan Dorsmanstraat 1 | 2202 XC | Noordwijk aan Zee | info@studielift123.nl | www.studielift123.nl