Studielift 123 | Nieuwsbrief #3 | September 2017 | Online versie
 
Welkom bij de derde nieuwsbrief van Studielift123.

Een nieuw schooljaar is inmiddels voor iedereen gestart. De introductiedagen of -weken zijn voorbij en het echte schoolleven is weer begonnen.

Onze Studielift123-scholen zijn allen weer voorzien van lesmateriaal, al dan niet aangepast aan de wensen van de school met behulp van onze lessengenerator. Wanneer mentoren zelf mee kunnen denken met de inhoud van het mentorprogramma, dan is de motivatie en bereidheid om de lessen op een goede manier in te zetten groot en daarmee de kans van slagen dus ook.

Heb jij uitgesproken ideeën over hoe jullie mentorprogramma eruit zou moeten zien? Neem dan eens een kijkje op onze website:
•          een preview van ons lesmateriaal vind je via deze link.
•          Informatie over onze lessengenerator vind je hier.
•          Onze informatiebrochure kun je hier aanvragen.

Deze nieuwsbrief vertel ik hoe je je leerlingen kunt helpen bij het maken van een mindmap, een prachtig mooie tool om goed samen te vatten, maar waar veel leerlingen nog moeite mee hebben.

Mocht je naar aanleiding van deze nieuwsbrief vragen hebben over Studielift123, kun je me altijd mailen naar info@studielift123.nl, info@time2control.nl of bellen met 06-17 23 44 17.

Annemieke Groeneveld – Time 2 Control

Mindmappen – een vak apart!

Mindmappen wordt veelal gezien als een manier van samenvatten voor visueel ingestelde leerlingen. En dat klopt absoluut, maar mindmappen is veel meer dan dat! Mindmappen is voor iedereen geschikt, het dwingt je om de kern uit de schoolboekteksten te halen en gestructureerd samen te vatten. En dat geeft veel meer inzicht en begrip in de leerstof dan dat aantekeningen maken op de traditionele manier doet (wat voor veel leerlingen neerkomt op ‘je boek in zo min mogelijk woorden letterlijk over te schrijven’).



Degenen die moeite met of een hekel aan mindmappen hebben, hebben het vaak niet voldoende uitgelegd gekregen. Mindmappen is een vaardigheid en om een vaardigheid te beheersen moet je begrijpen hoe het werkt en vaak oefenen. Een muziekinstrument goed bespelen leer je namelijk ook niet in één uur.

Het is belangrijk dat we eerst de weerstand richting mindmappen omlaag halen middels goede uitleg van de verschillende soorten mindmaps. Leerlingen die op de basisschool met een uitgaande of projectmindmap hebben gewerkt lopen vast als zij een ingaande of studiemindmap gaan maken. Als je een werkstuk of spreekbeurt gaat voorbereiden, bedenk je namelijk zelf de inhoud van je mindmap, dus dat pas altijd in je uitgaande- of projectmindmap. Bij een studiemindmap moet je echter de tekst uit andermans boek gestructureerd zien samen te vatten op gekleurde takken met symbolen, en dat is echt een stuk moeilijker. Vandaar de noodzaak van goede uitleg en instructie.

Wat de leerlingen verder goed op weg helpt is het inzetten van een mindmapmal en de mindmap combineren met leer- en mindmapkaartjes. In een mindmap kun je namelijk alleen de hoofdlijnen van de tekst kwijt. Opsommingen, details en definities horen niet in een mindmap thuis, maar moet je wel leren voor een toets.



Met de leer- en mindmapkaartjes heb je in totaal 10 kleuren kaartjes die je kunt koppelen aan je mindmap. Staat er bijvoorbeeld op een blauwe tak een woord waar je een definitie van moet weten, zet hetzelfde woord dan op een blauw kaartje met op de achterkant de definitie. De kaartjes herhaal je net zo vaak totdat je ze kent en jouw visueel ingestelde hersencellen koppelen de kleur en tekst van het kaartje aan de betreffende mindmaptak.

Dit werkt vaak al zo drempelverlagend dat de leerlingen er toch mee aan de slag gaan. Als ze eenmaal ervaren wat een mindmap voor hen kan betekenen, gaan ze er vaak mee door. Mocht het echt niet hun ding zijn, dan ga je kijken hoe je de kern uit de tekst gestructureerd op papier kunt krijgen met behulp van bijvoorbeeld een tekstschema of de Cornell-methode, ook weer gecombineerd met onze leer- en mindmapkaartjes.

Het maken van een mindmap kost veel tijd vinden de meeste leerlingen. En dat klopt ook, alleen het maken van een mindmap kun je zien als lezen, samenvatten én leren in één, omdat je de stof meteen verwerkt in je hoofd. Het dwingt je om de tekst te structureren en kern uit de tekst te halen en daar gaat het juist om. Dus dat het meer tijd kost is niet zo erg, die tijd win je terug als je gaat herhalen en memoriseren. Dat gaat namelijk veel sneller dan vellen vol aantekeningen in je hoofd zien te krijgen.

De totale tijd van samenvatten en leren zal elkaar uiteindelijk niet veel ontlopen, alleen de mindmap heb je veel sneller en makkelijker ‘paraat’ en kun je tijdens de toets beter voor je zien. Ook de inzichtvragen kun je vaak beter beantwoorden omdat je het totaalplaatje voor je ziet en makkelijker verbanden kunt leggen tussen de verschillende paragrafen, onderdelen of hoofdstukken.

In de lessen van Studielift123 zijn in totaal drie soorten mindmaps opgenomen; de uitgaande- of projectmindmap, de aantekenmindmap en de ingaande- of studiemindmap.

Heel veel succes bij het ondersteunen van je leerlingen bij het maken van een mindmap. Wil je meer studievaardigheden voor jouw leerlingen? Dan is Studielift123 wellicht iets voor jullie school, alle informatie vind je op http://www.studielift123.nl.

LinkedIn post 9-7-2017:
Je mag me helpen, maar ik ga écht niet mindmappen!

Thomas is een vrolijke en sociale buurjongen mij die, geplaagd door dyslexie én AD(H)D, altijd hard heeft moeten werken op school. Na school ging hij elke dag meteen door naar een huiswerkbegeleider zodat hij thuis geen stress en gedoe om huiswerk meer had. Na vmbo-tl stroomde Thomas door naar de havo en ook die heeft hij met hard werken weten te halen. Lees verder


Leerlingen ondersteunen bij het leren leren

Zie jij leerlingen regelmatig vastlopen bij het leren of die heel hard werken met (te) slechte resultaten?

Word dan trainer “Snel leren = leuk leren” en ontdek hoe je leerlingen in kleine groepjes binnen zes weken meer en makkelijker kunt laten leren in minder tijd. Informatie vind je via deze link en onze uitgebreide informatiebrochure kun je hier opvragen.
Preview het lesmateriaal Studielift123 via deze link
Ken je iemand die wellicht interesse heeft in deze nieuwsbrief? Stuur hem dan door.

Organiseer jij een evenement waar Time 2 Control niet mag ontbreken? Laat het ons weten en wij verzorgen graag een informatiestand, workshop of presentatie. Mail naar info@time2control.nl

Heb je vragen naar aanleiding van deze nieuwsbrief, dan zie ik je mail graag tegemoet.
Studielift 123™ is een concept van Time 2 Control © 2017
Adriaan Dorsmanstraat 1 | 2202 XC | Noordwijk aan Zee | info@studielift123.nl | www.studielift123.nl