Studielift123 | JUNIOR

Onderwerp: Focuslezen Les 1: H oe en waarom leer ik focuslezen? Werkboek: Pagina 12 Dia: 5 Lesdoel De leerling weet wat focuslezen is en hoe je dit kunt leren door vaak te oefenen. Inhoud Focuslezen is een leestechniek, waarbij leerlingen zich beter gaan focussen. Zo leren zij in woordgroepen i.p.v. woord-voor-woord lezen, waardoor ze sneller verbanden zien in de tekst en beter onthouden wat ze hebben gelezen. Inleiding “Er zijn allerlei leesstrategieën die je kunt gebruiken bij het lezen van schoolboeken. • Bij oriënterend lezen kijk je of een tekst voor jou bruikbaar is, bijvoorbeeld als je informatie voor een werkstuk of spreekbeurt zoekt. • Bij intensief lezen wil je de tekst goed begrijpen en ga je op zoek naar het onderwerp en de hoofdgedachte van de tekst. • Bij studerend lezen wil je de belangrijkste informatie van een tekst onthouden en dit gebruik je bijvoorbeeld als je gaat leren voor een toets. • Vandaag gaan we kijken naar focuslezen. Focuslezen is een vorm van studerend lezen. Je gaat beter focussen en daardoor ook beter onthouden wat je leest. Aan de slag Cirkeloefening ogen: “Onze ogen bewegen m.b.v. drie spieren aan de buitenkant, en drie spieren aan de binnenkant van elk oog. Als je ogen zelf bewegingen maken, ziet dat er hakkelig uit, kijk maar naar de linker afbeelding in je werkboek. Als je ogen iets volgen, maken ze mooie vloeiende bewegingen”. Zet leerlingen in tweetallen tegenover elkaar en laat ze om beurten een grote cirkel met hun ogen maken en de vinger van de leerlinge tegenover zich volgen die een grote cirkel voor het gezicht van de leerling maakt. “Wat zijn de voordelen van focuslezen?: 1. Omdat je je ogen gaat geleiden en vloeiender laat bewegen, wordt je minder afgeleid door plaatjes in je boek en blijf je beter bij je tekst. 2. Je gaat automatisch iets sneller lezen, waardoor je een groter gedeelte van je brein inzet bij het lezen. Hierdoor ga je meer onthouden van wat je leest”. Laat de leerlingen nu in een leesboek eerst vijf minuten in stilte lezen op hun eigen, vertrouwde manier. Vervolgens gaan zij vijf minuten lezen met hun leesboek op een leesplank en gaan zij alle tekst bijwijzen met een leespointer (dunne zwarte pen). Nabespreken Bespreek met de leerlingen: “Wat was het verschil in lezen op je eigen manier en lezen met een leesplank en leespointer? Beantwoord nu in je werkboek de twee vragen”. Afsluiting “Volgende les gaan we kijken hoe je kunt focuslezen in je schoolboeken.” Huiswerk “Oefen komende week thuis elke dag vijf minuten met focuslezen.” 26

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=