Studielift123 | JUNIOR

Onderwerp: Mindmappen Les 1: W at is mindmappen en hoe maak je een mindmap? Werkboek: Pagina 21 t/m 23 Dia: 11 en 12 Lesdoel De leerling weet wat een mindmap is en hoe je deze maakt. Hij kan ook het verschil benoemen tussen een ingaande en een uitgaande mindmap. Inhoud De komende vier lessen gaan over het maken van een mindmap, de opbouw, de verschillende soorten, pictogrammen tekenen en een uitgaande mindmap maken. Inleiding “Tijdens de lessen over focuslezen heb je geleerd om sleutelwoorden uit teksten te halen. Deze kun je heel goed in eenmindmap zetten als je gaat leren voor een toets. Deze les gaan we kijken wat mindmappen is en hoe je deze opbouwt. Ons brein bestaat uit verschillende delen met verschillende functies. Zo hebben we bijvoorbeeld een analytisch brein, dit deel richt zich op woorden en cijfers, volgorde en structuur. Ons visuele brein richt zich op plaatjes, kleuren, muziek, ritme, creativiteit en verbanden leggen. Als je gaat leren voor een toets, dan kun je dus het beste met beide breindelen leren. Je gebruikt een zo groot mogelijk deel van je brein om te leren. Dit kan bijvoorbeeld door het maken van een mindmap. De kleuren van de takken en de picto’s versterken je visuele brein en de sleutelwoorden zetten je analytische brein aan het werk.” Leg aan de hand van de mindmap in de PowerPoint en het werkboek uit hoe een mindmap is opgebouwd. Leg daarna het verschil uit tussen een uitgaande mindmap (projectmindmap, je bedenkt zelf vanuit je hoofd wat er in komt te staan, bijvoorbeeld het maken van een mindmap over een spreekbeurt of werkstuk) en de ingaande mindmap (studiemindmap). Hierbij wil je informatie uit een boek in jouw hoofd opslaan. Aan de slag We gaan deze les starten met het opzetten van een uitgaande mindmap over de brugklas. Op het digibord (PowerPoint dia) vind je een aantal ideeën om op de hoofdtakken te zetten, bespreek deze klassikaal of laat de leerlingen in groepjes van 2-4 met elkaar de indeling van hun mindmap bespreken en bepalen. In het werkboek op pagina 22 en 23 is ruimte voor de leerlingen om een mindmap te maken. Nabespreken Bespreek met de leerlingen: Wat heb je deze les geleerd? Hoe gaat dit jou helpen in de brugklas? Afsluiting “De volgende les gaan we jullie mindmaps over de brugklas presenteren en bespreken”. Huiswerk “Maak je mindmap thuis verder af en neem hem volgende week weer mee.” (Of maak komende week tijd vrij om op school verder aan de mindmaps te werken). 40

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=