Studielift123 | JUNIOR

Lesdoel De leerling weet hoe ervoor kan zorgen dat hij altijd de juiste spullen bij zich heeft, zowel op school als op de (verschillende) plek(ken) waar hij huiswerk maakt. Inhoud Elke dag weer alle juiste spullen bij je hebben op school is met name in het begin van de brugklas een hele uitdaging. Ook maken veel leerlingen op meerdere plekken huiswerk, denk aan kinderen van gescheiden ouders of kinderen die na school naar opa en/of oma of huiswerkbegeleiding gaan. Hoe zorg je ervoor dat je overal de juiste spullen bij je hebt? Inleiding “Het grote verschil tussen groep 8 en de brugklas is dat je elke dag zelf alle boeken en materialen mee moet nemen. Een aantal van jullie zal waarschijnlijk ook nog op verschillende plekken huiswerk maken, bijvoorbeeld bij papa of mama, opa en/of oma of bij de huiswerkbegeleiding. Vaak gebruik je bij het maken van huiswerk verschillende spullen als markers, geodriehoek, passer, schriften, noem maar op. Hoe zorg je ervoor dat je elke dag alles bij je hebt? Vorige les hebben we gekeken naar het inrichten van een goede huiswerkplek. Deze les gaan we kijken naar het organiseren van de: • Schooltas, wat moet er per dag in kunnen, kun je hem goed meenemen op de fiets en dragen als hij zwaar is? • Locker of kluisje, wat blijft op school en wat gaat elke dag mee naar huis? Zorg voor een vakindeling en een magnetisch whiteboard om aan de binnenkant van de lockerdeur te plakken voor belangrijke brieven en notities. • Mobiele studie-box, afhankelijk van waar je huiswerk maakt en of je bijvoorbeeld direct uit school doorgaat naar die plek, kun je een huiswerketui of -tas maken. ‘Woon’ je op twee adressen? Maak dan een mobiele studie-box. Neem een vaste kunststof box met deksel of een kunststof gereedschapskist die altijd gevuld is met de juiste spullen. Aan de slag Deel de klas in groepjes van 3-4 leerlingen en laat hen met elkaar bespreken wat zij verstaan onder een goed ingerichte schooltas, locker en studiebox. Laat per groepje een leerling zijn of haar ideale schooltas, locker of mobiele studie-box hardop beschrijven om zo tips met elkaar uit te wisselen. Nabespreken Bespreek met de leerlingen: Wat heb je deze les geleerd? Hoe gaat dit jou helpen in de brugklas? Afsluiting “Volgende les gaan we kijken naar jullie kwaliteiten en vaardigheden.” Onderwerp: Huiswerk(plek) organiseren Les 2: O rganiseer je schooltas, locker en mobiele studie-box Werkboek: Pagina 31 Dia: 27 58

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=