Studielift123 | JUNIOR

Lesdoel De leerling weet hoe (on)belangrijk het is om bij een groep te horen. Inhoud In deze les ga je met de klas in gesprek over hoe belangrijk of onbelangrijk het kan zijn om bij een groep te horen. Geef aan dat het gesprek op basis van vertrouwen in elkaar wordt gevoerd en spreek met de gehele klas duidelijk af dat leerlingen elkaar achteraf niet gaan afvallen of aanspreken op wat er wordt verteld tijdens de les.. Inleiding “Vandaag gaan we met elkaar in gesprek over hoe graag je bij een groep wilt horen en hoe ver ga je om bij een groep te kunnen of mogen horen?” Aan de slag Ga met de klas in een kring zitten en bespreek een aantal van onderstaande vragen. • Wie hoort er al bij een groep en welke groep is dat? • Wat maakt dat je bij een groep wilt horen? • Hoe voelt het om bij een groep te horen? • Wanneer is een groep een groep? Hoeveel personen zijn dat? • Is het goed dat er groepen zijn? Wat is er wel goed? Wat is er minder goed? • Heeft een groep altijd één leider (nodig) of kunnen dat er meerdere zijn? • Hoe voelt het om niet bij een groep te horen terwijl je dat wel graag zou willen? • Heb je wel eens geprobeerd aan te sluiten bij een groep? Hoe heb je dat aangepakt? • Heb je zelf wel eens een groep opgericht? Hoe deed je dat? Verdeel de klas vervolgens in groepen van 4-5 leerlingen en laat hen met elkaar de vragen uit hun werkboek bespreken. Laat de leerlingen vervolgens voor zichzelf in hun werkboek opschrijven wat zij leuk en niet leuk vinden aan een groep en wat zij er wel of niet voor over hebben om bij een groep te horen. Nabespreken Vraag na de opdracht of een aantal leerlingen iets van wat zij hebben opgeschreven willen delen met de klas. Bespreek met de leerlingen: Wat heb je deze les geleerd? Hoe gaat dit jou helpen in de brugklas? Afsluiting Eindig de les met de oefening ‘Complimentenbal’ op pagina 81. Onderwerp: Sociale vaardigheden Les 2: Bij de groep horen Werkboek: Pagina 39 Dia: 37 78

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=