junior Werkboek Samen op weg naar de brugklas
Werkboek studielift123-junior
Inhoudsopgave AGENDAGEBRUIK EN PLANNEN • Agenda kiezen, wat wil ik erin opschrijven? 4 • Afkortingen vakken en huiswerk maken 6 • Huiswerk noteren vanuit de ELO 7 • Hoe plan je huiswerk? - oefenagenda 8 FOCUSLEZEN EN SLEUTELWOORDEN MARKEREN • Hoe en waarom leer ik focuslezen? 12 • Focuslezen in je schoolboeken 13 • Sleutelwoorden markeren I 14 • Sleutelwoorden markeren II 16 MINDMAPPEN • Wat is mindmappen en hoe maak je een mindmap? 21 • Mindmap over de brugklas maken 22 • Pictogrammen tekenen voor je mindmap 24 • Hoe leer en herhaal je je mindmap? 25 WOORDEN EN BEGRIPPEN LEREN • Hoe leer ik nu woordjes? 26 • Vijf manieren om woorden en begrippen te leren 27 • Begrippen koppelen aan je mindmap - • Herhalen, hoe doe je dat? 29 HUISWERK(PLEK) EN OMGEVING ORGANISEREN • Hoe organiseer ik mijn huiswerkplek? 30 • Organiseer je schooltas, locker en mobiele studiebox 31 • Wie ben ik en wat kan ik al? 32 • Hulp vragen bij mijn huiswerk(plek) 33 BREINBREKERS • Simpele sommen maken 34 • Woordzoeker 35 • Cirkels, snijpunten en vlakken tellen 36 • Creatieve cirkels 37 SOCIALE VAARDIGHEDEN • Open vragen stellen 38 • Bij de groep horen 39 • Positief reageren en complimenten geven - • Samenwerken - • Kleurplaat wereld 40 • Overzicht alle contintenten en dieren 42 3
Onderwerp: Plannen Les 1: A genda kiezen, wat wil ik erin opschrijven? Wat vind jij van onderstaande agenda’s. Zou jij deze handig vinden om te gebruiken in de brugklas of niet? Geef bij elke agenda aan waarom je de agenda wel of juist niet zou willen gebruiken. Ik zou deze agenda wel / niet willen gebruiken omdat: Ik zou deze agenda wel / niet willen gebruiken omdat: Ik zou deze agenda wel / niet willen gebruiken omdat: Ik zou deze agenda wel / niet willen gebruiken omdat: 4
Onderwerp: Plannen Les 4: Oefenagenda WEEKEND MAANDAG DINSDAG vak huiswerk vak planning vak huiswerk vak planning vak planning zaterdag vak planning zondag 8
Onderwerp: Focuslezen Les 1: H oe en waarom leer ik focuslezen? Wat is focuslezen en waarom ga ik leren focuslezen? Het verschil tussen gewoon lezen en focuslezen is voor mij: 12
Onderwerp: Focuslezen Les 3: S leutelwoorden markeren I Als je op de fiets naar school gaat, twijfel je wel eens: moet ik nu een jas aan of niet? Je kunt dan even naar buiten gaan om te voelen hoe warm of koud het is. Dan merk je vanzelf of het warm genoeg is om zonder jas te fietsen. Als jij het warm genoeg vindt, hoeft een ander dat nog niet te vinden. Wat jij lekker warm vindt, noemt een ander ‘nog wel wat fris’. Als je temperaturen betrouwbaar wilt vergelijken, heb je een meetinstrument nodig: de thermometer. Als je iets wilt verwarmen, heb je een warmtebron nodig. De gasbrander die je bij proeven op school gebruikt, is zo’n warmtebron. Ook in huis vind je allerlei warmtebronnen: de cv-ketel, het kooktoestel, de geiser, de oven, het strijkijzer, het koffiezetapparaat, het theelichtje, enzovoort. Niet alle planten en dieren worden gegeten, ze kunnen ook gewoon doodgaan. De dode resten komen op de grond terecht. Bacteriën en schimmels gebruiken deze resten als voedsel. Je ziet dus dat stoffen in de natuur steeds opnieuw gebruikt worden. Stoffen van planten komen via dieren en bacteriën en schimmels uiteindelijk weer bij planten terecht. Stoffen maken in de natuur een kringetje. Zo’n kringetje noemen we een kringloop. Op elk voorwerp dat zich op aarde bevindt, werkt de aantrekkingskracht van de aarde. Deze aantrekkingskracht wordt de zwaartekracht genoemd. Als je de massa van een voorwerp kent, kun je de zwaartekracht berekenen. Een dieselmotor, een elektrische oven, een luidspreker, een accu en een windmolen zijn heel verschillende apparaten. Maar ze hebben een belangrijke overeenkomst: het zijn allemaal energieomzetters. Ze nemen één soort energie op en geven daar een of meer andere soorten energie voor terug. Het bloedvatenstelsel van de mens bestaat uit het hart en de bloedvaten. Elk lichaamsdeelbevatveel groteenkleinebloedvaten. Het hart pompt het bloed door de bloedvaten. De weg die het bloed aflegt door het lichaam noemen we de bloedsomloop. 15
kleurplaat luiaar kan ik niet vinden of heb ik nog niet ontvangen. kan je me deze nog eens sturen 20
Onderwerp: Mindmappen Les 1: W at is mindmappen en hoe maak je een mindmap? \eren storme ongewo f , e � plannen ,0 senne\ften 50rnenwerken o ' � "'e� �on' � b\anco � � óo ?opier A4/A3 landscape nodig? kleuren • • Plaatjes � erd\Nors/lands opier samenvaftin 1, 9 maken 0 (9 c? rnidden aantekenin g • begin e n plannen hoofdonderwerp werkstuk lee rv0kt ,nerna·s Vervolg spreekbeurt 6)/) hoofdtakken dik dunner t:J ic t ogrommen boekbespreking Wat is mindmappen en waarom ga ik leren mindmappen? 21
Onderwerp: Woorden en begrippen leren Les 1: Hoe leer ik nu woordjes? Slimme manieren om woorden te leren: 26
Onderwerp: Huiswerk(plek) organiseren Les 2: O rganiseer je schooltas, locker en mobiele studie-box Zo ziet mijn ideale mobiele studie-box eruit: Zo ziet mijn ideale mobiele studie-box eruit: Zo ziet mijn ideale mobiele studie-box eruit: 31
Onderwerp: Breinbrekers Les 4: Creatieve cirkels 37
Hoor jij bij een groep of zou jij heel graag bij een groep willen horen? Hoeveel zou je er voor over hebben om bij een groep te horen? Moet je er wel wat voor overhebben of mag de groep blij zijn dat jij bij hen wilt aansluiten? Schrijf in onderstaande vakken wat jij wel en wat je niet doet om bij een groep te horen. Onderwerp: Sociale vaardigheden Les 2: Bij de groep horen Dit vind ik leuk van bij een groep horen: Wat ik wel doe om bij een groep te horen: Dit vind ik niet leuk van bij een groep horen: Wat ik niet doe om bij een groep te horen: 39
D ‘Goed voorbereid, naar de brugklas’ www.studielift.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=