nieuwsbrief #05 | juli 2018 | open online
 
Time 2 Control
 
Time 2 Control
 
Special Marathononderwijsmanifestatie van 24 uur - Meesters met Dromen

In deze nieuwsbrief blik ik terug op de marathononderwijsmanifestatie van zaterdag 30 juni
en zondag 1 juli.



Waarom in een nieuwsbrief over een mentorprogramma speciale aandacht voor dit event?

Meer aandacht, zorg en middelen voor het onderwijs is al jarenlang een heet hangijzer en de nood wordt alsmaar hoger, mede gezien het enorme lerarentekort waar ons land momenteel mee kampt.

Door de dialoog die is gecreëerd tijdens dit event word je als onderwijs-gerelateerde professional geprikkeld om na te denken over jouw bijdrage aan het verbeteren van het onderwijs. Het biedt je de kans om te reflecteren op hetgeen wat je doet. Een etmaal lang ontdek je hoe ‘men’ denkt over het onderwijs en wat jouw rol hierin kan betekenen. Voor mij dus ook een mooie gelegenheid om mijn eigen werk onder de loep te nemen.

Biedt Studielift123 wat leerlingen van nu nodig hebben? Helpt het hen te ontwikkelen, zichzelf te ontdekken en inzicht te geven in wat zij willen?

Aan het eind van deze nieuwsbrief kom ik hier zeker op terug, maar eerst meer over de onderwijsmarathon zelf.

Meesters met Dromen, een collectief van de drie jonge docenten Emin Kececi, Bart Ongering en Yasin Yaylali organiseerden, samen met Pakhuis de Zwijger, een marathononderwijsmanifestatie van 24 uur. In het weekend van zaterdag 30 juni 13.00 tot zondag 1 juli 13.00 ontvingen de drie docenten ruim 150 gasten uit de onderwijswereld en daarbuiten. Elk uur passeerden andere sprekers, wat allemaal te volgen was via de livestream via https://dezwijger.nl.

De Meesters met Dromen willen met deze actie een breed gevoerde dialoog aanjagen over de toekomst van het Nederlandse onderwijs. Lees verder op deze pagina.

Mocht je naar aanleiding van deze nieuwsbrief vragen hebben over Studielift123? Ik verneem ze graag via info@studielift123.nl, info@time2control.nl of 06-17 23 44 17.

Annemieke Groeneveld – Time 2 Control
 
Time 2 Control
 
Een goed begin is het halve werk, en zo werd de kick off gedaan door niemand minder dan Eric van ‘t Zelfde, bekend als rector van de Rotterdamse school Hugo de Groot en het programma Dreamschool.

Hij gaf in niet mis te verstane woorden zijn mening en visie over wat het onderwijs anno 2018 nodig heeft. Na deze indrukwekkende openingspresentatie schoof hij bij de meesters aan tafel, tezamen met Ikram El Ouardi en Tunahan Kuzu. Vanaf dat moment tot 12.00 uur zondagochtend 1 juli schoven elk half uur/uur nieuwe gasten aan bij de drie meesters en vier juffen Tina van den Bosch, Sultan Göksen, Laura Polder en Bar Linders.

 
Time 2 Control
 
Zaterdagavond van 20.00 – 22.00 stond het mainevent gepland in de grote zaal van pakhuis De Zwijger. De druk bezochte avond werd geopend met een indrukwekkend van en door Derek Otte voorgedragen gedicht, stadsdichter van Rotterdam. Een keur aan indrukwekkende sprekers kwam voorbij, zoals onder andere Marjolein Moorman (wethouder o.a. Onderwijs Amsterdam), Louise Elffers, Laura Polder, Martin Diepeveen, Sultan Göksen, Gijs Palsrok, Ahmed Larouz, Sarita Bajnath, Dave Ensberg-Kleijkers en Mostafa Hilali, Luitenant-kolonel Landmacht, die een indrukwekkend betoog hielt over de parallellen tussen het leger en het onderwijs.

Het mainevent werd enthousiast aan elkaar gepraat door Maurice Seleky en is volledig terug te kijken via deze YouTube link.
 
 
Time 2 Control
 
Manifest

Er komt uiteraard een prachtig manifest, een samenvatting van 24 uur gesprekken, aanbevelingen, wensen en dromen, samengesteld door Monique Noppen, die de complete marathon bijwoonde om verslag te kunnen leggen.

Hieronder vast een aantal, meerdere malen genoemde, ideeën en aanbevelingen:
  Er gaat al heel veel goed, er zijn veel betrokken leerkrachten en docenten.
  Onderricht meer levensvaardigheden als luisteren, empathie, feedback geven en ontvangen.
  Meer aandacht voor persoonsvorming.
  Minder uren in de klas, en meer uren in de praktijk/maatschappij.
  Minder uren in fulltime betrekking, waardoor werkdruk en uitval verminderen.
  Docenten en leerkrachten eerder een vast contract i.p.v. 3x tijdelijk contract.
  Keuze voor niveau uitstellen i.p.v. op 12-jarige leeftijd.
  Geen aparte burgerschapslessen, maar integreren in alle vakken.
 
Time 2 Control
 


Elke gespreksronde eindigde met de vraag van één van de meesters of juffen “wat is jouw droom voor het onderwijs”.

De visie vanuit Time 2 Control:

Voordat je gaat nivelleren moet een leerling eerst goed in zijn vel zitten en de basistools beheersen. ‘Een kunstschilder kan zijn talent niet uiten zonder de juiste verf, penselen en doek’.

Waarom sturen we alle groep 8-ers dan met te weinig basistools om huiswerk te plannen, organiseren, maken en leren naar de brugklas?

Laten we met elkaar nog beter kijken naar wat een brugklasleerling nodig heeft om op eigen kracht, op het juiste niveau én naar eigen tevredenheid te functioneren.

Mijn droom is dat elke leerling vanuit zijn of haar eigen kracht en talent en op het passende niveau met plezier en nieuwsgierigheid naar school gaat, want leren doe je een leven lang en kan echt leuk zijn!
 
Time 2 Control
 
Wat heeft de onderwijsmarathon mij als conceptontwikkelaar aan inzichten gebracht en hoe ga ik deze integreren binnen het mentorprogramma Studielift123?

Kijkende naar de opzet en visie van Studielift123 (open hier als PDF bestand) kan ik trots constateren dat dit reeds grotendeels aansluit bij hoe ik graag mijn bijdrage wil leveren aan mooi onderwijs. Het tekort aan leerkrachten kan ik helaas niet oplossen, maar de marathon heeft mij zeker gebracht tot de volgende aandachts- en actiepunten voor wat betreft ons mentorprogramma om het nóg beter aan te laten sluiten bij het hedendaags onderwijs. De highlights uit de marathon waar ons mentorprogramma zeker een rol in kan en gaat spelen:
 
  Onderricht meer levensvaardigheden als luisteren, empathie en feedback geven en ontvangen.
    Vanaf het eerste jaar zijn deze vaardigheden reeds onderdeel van de lesblokken uit Studielift123 binnen de onderwerpen communicatie/omgaan met anderen en inzicht/zelfkennis. Komend jaar zal er een speciaal portaal/platform worden opgezet voor de mentoren die met het programma werken om nog meer ondersteunend materiaal aan te kunnen bieden.
  Meer aandacht voor persoonsvorming.
    Gedurende 3 jaar mentorles maakt de leerling in het werkboek zijn of haar eigen profiel waarin kwaliteiten, vaardigheden, doelen, actiepunten e.d. worden verzameld om zo te komen tot steeds meer (zelf)inzicht en toekomstgerichte mogelijkheden qua profiel, studie en beroep. Profiel-, studie- en beroepskeuze zijn hiermee al in een vroeg stadium onderdeel van het programma, doch in eerste instantie niet gericht op de keuze zelf maar op de talenten, mogelijkheden en wensen van de leerling zelf.
  Geen aparte burgerschapslessen, maar integreren bij alle vakken.
    Dit onderdeel zal komend jaar grote mate van aandacht krijgen bij het ontwikkelen van aanvullend lesmateriaal, zowel binnen het basisprogramma als op het mentorportaal.
 
Time 2 Control
 
Marcel Pelgrim van YMY Re-Lated heeft de onderwijsmarathon grotendeels op de plaat gezet. De volledige fotoreportage kun je bekijken via deze link.
 
 
Time 2 Control
Studielift123 | Het mentorprogramma dat bij iedere leerling past | Bekijk hier het lesmateriaal
 
Time 2 Control
 
Ken je iemand die wellicht interesse heeft in deze nieuwsbrief? Stuur hem dan door.

Organiseer jij een evenement waar Time 2 Control niet mag ontbreken? Laat het ons weten en wij verzorgen graag een informatiestand, workshop of presentatie. Mail naar info@time2control.nl

Heb je vragen naar aanleiding van deze nieuwsbrief, dan zie ik je mail graag tegemoet.

ADRES
Studielift123
Adriaan Dorsmanstraat 1
2202 XC Noordwijk

CONTACT
06 17 23 44 17
info@studielift123.nl
www.studielift123.nl