Mentorboek Studielift123
20 Lesblok 30 minuten Onderwerp Huiswerkplek Boek Hoofdstuk 2, pagina 16-20 Werkblad 6 - pagina 13 Werkvorm Beurten verdelen, rondje door de klas Huiswerkplek en concentratie Aan de hand van hoofdstuk 2 uit het boek wordt gekeken naar het effect van de huiswerkplek op de concentratie van de leerlingen. Laat de leerlingen een schets maken van hun gehele kamer en een schets van de bovenkant van hun bureau. Hier krijgen ze maximaal 15 minuten voor, dus het gaat om een globale schets. • Neem hoofdstuk 2 uit het boek door. Hierin staan tips over hoe de huiswerkplek beter ingericht kan worden en hoe je er voor kunt zorgen dat je altijd je spullen compleet hebt. • Ook het bewaren van samenvattingen, leerkaartjes, e.d. is van belang. Laat de leerlingen meteen een eigen opbergsysteem aanleggen met stapelbakjes en een ordner met tabbladen en insteekhoezen. • Elk vak kunnen de leerlingen alvast van een eigen kleur voorzien, aangezien dat later ook terugkomt bij het plannen. Laat aan de hand van het rekenvoorbeeld op pagina 16 van het theorieboek (in het groene kader) zien hoe lang je in werkelijkheid geconcentreerd leert als je je telkens laat afleiden door bijvoorbeeld je telefoon. Laat nu iedere leerling kort aan het woord. Wat gaat hij of zij deze week veranderen aan zijn of haar huiswerkplek? Met welke tip van vandaag gaat de leerling in ieder geval aan de slag? Maak dan de deal van de week: 1 x 30 minuten huiswerk maken zonder telefoon, laptop, tablet enzovoort. Ervaar hoe het is als je 30 minuten achter elkaar geconcentreerd aan één taak werkt. Bespreek volgend lesblok de deal: Hoe geconcentreerd hebben de leerlingen kunnen werken en hoeveel huiswerk of leerwerk hebben zij in dat half uur kunnen doen? Was dat meer dan wat ze normaal gesproken in een half uur huiswerk doen? Wat hebben ze hiervan geleerd? 6
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=