Mentorboek Studielift123

142 Onderwerp Communicatie / omgaan met anderen Boek - Werkblad Geen Compliment / positieve feedback Deel de klas op in groepjes en probeer daarbij de leerlingen zoveel mogelijk te mengen, zodat reeds bestaande groepjes binnen de klas niet bij elkaar zitten. Laat elke leerling iets positiefs van een leerling uit het groepje benoemen, dus een compliment in de vorm van positieve feedback. De feedback begint met het woord ‘ik’ om de spreker dicht bij zichzelf te laten blijven. Noem een aantal voorbeelden: • Ik vind het heel knap van jou dat je altijd precies weet wat het huiswerk is; jij let vast heel goed op in de klas. • Ik vind het stoer van jou dat je een aparte, eigen kledingstijl hebt; dat straalt zelfvertrouwen uit. • Ik vind het knap dat jij 4x per week traint voor jouw sport; jij hebt veel discipline. • Enzovoort. Loop tijdens de oefening de klas rond en zorg ervoor dat iedereen ook echt iets positiefs van elke medeleerling in het groepje benoemt, daarbij de desbetreffende persoon aankijkend. Ruimte voor eigen aantekeningen 2

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=