Mentorboek Studielift123

68 Lesblok 30 minuten Onderwerp Communicatie / omgaan met anderen Boek - Werkblad 37 - pagina 38 Werkvorm Groepsopdracht Omdenken, van valkuil naar kwaliteit 37 In voorgaande twee lesblokken hebben de leerlingen naar elkaars en hun eigen positieve kwaliteiten gekeken. Er zijn uiteraard ook negatieve kwaliteiten, wij noemen dit doorgeschoten kwaliteiten. Positieve en doorgeschoten kwaliteiten zijn niet altijd even duidelijk uit elkaar te houden. Als je doorschiet (overdrijft) in je positieve kwaliteit, dan loop je het risico in een valkuil terecht te komen, en dan wordt jouw positieve kwaliteit ineens als negatief gezien (kernkwadranten, zie mentorportaal). Andersom werkt het ook, aan elke doorgeschoten kwaliteit hangt een positieve kant (kwaliteit). Laat elke leerling aan de hand van de lijst met doorgeschoten kwaliteiten of valkuilen in hun werkboek er drie kiezen die het best bij hem of haar passen. Deel de klas in groepjes van 4-5 leerlingen en laat ze met elkaar bespreken hoe ieder zijn of haar doorgeschoten kwaliteiten zou kunnen ombuigen naar een positieve kwaliteit. De andere leerlingen helpen de leerling met de doorgeschoten kwaliteit door middel van complimenten geven waardoor de leerling zijn of haar doorgeschoten kwaliteit uiteindelijk om kan bouwen naar een positieve kwaliteit. Ruimte voor eigen aantekeningen Doorgeschoten kwaliteit Positieve kant Tegenovergestelde kwaliteit Perfectionistisch Betrouwbaar en verantwoordelijk Chaotisch Angstig Alert en behoedzaam Dapper Onzelfstandig Samenwerken en delen Zelfstandig Meer informatie over dit onderwerp vind je op het mentorportaal.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=