Mentorboek Studielift123

200 Onderwerp Inzicht / zelfkennis Boek - Werkblad 49 - pagina 119 Verantwoordelijkheid nemen Theorie: Als je gevoel voor verantwoordelijkheid hebt, ben je je ervan bewust welke taken en plichten je hebt. In je werk krijg je later veel te maken met verantwoordelijkheden richting collega’s, personeel, klanten en het bedrijf waarvoor je werkt. Ook op school en bij vervolgopleidingen is verantwoordelijkheid heel belangrijk. Het lijkt op zelfstandigheid maar het is toch anders. Verantwoordelijkheid houdt in dat je een belangrijke taak op je neemt en ervoor zorgt dat deze taak goed wordt uitgevoerd. Als dat dan niet lukt, kunnen anderen jou daarop aanspreken. Zo ben je bijvoorbeeld zelf verantwoordelijk voor je huiswerk. Als je niets aan je huiswerk doet en je haalt slechte cijfers, dan heb je dat aan jezelf te danken. Als je echter voldoende tijd en aandacht aan je huiswerk besteedt, hulp vraagt waar nodig, en er voor jezelf alles aan doet, dan heb je je verantwoordelijkheid genomen, ook al vallen de cijfers tegen. Hoe neem je nu de verantwoordelijkheid over iets? 1. Stel een doel. 2. Bepaal wat je allemaal gaat doen om dat doel te halen, maak een plan. 3. Hou je aan je plan en check of je alle stappen doorloopt om je doel te behalen. Het is niet altijd even gemakkelijk om te bepalen wie waar verantwoordelijk voor is. Je bent bijvoorbeeld verantwoordelijk voor jouw eigen spullen, zoals je eigen schrift. Je zorgt dat je huiswerk netjes in je schrift staat en compleet is. Daarvoor moet je je huiswerk maken en nakijken. Je bent dus verantwoordelijk voor het maken en nakijken van het huiswerk. Verantwoordelijkheid nemen voor iets betekent ook dat je in staat bent om je fouten te herstellen. Hiermee neem je verantwoordelijkheid voor iets dat je hebt gezegd of gedaan. Toegeven dat je fout bent geweest, excuses aanbieden en iets goed maken of recht zetten is misschien wel de moeilijkste vorm van verantwoordelijkheid nemen, maar ook één van de belangrijkste vormen. Het is dus niet altijd duidelijk wie waar precies verantwoordelijk voor is. Het is wel belangrijk om erover na te denken. Waar wil jij verantwoordelijk voor zijn? Wat is belangrijk voor jou? Opdracht: Laat de leerlingen in groepjes van vier elkaar toelichten wat verantwoordelijkheid voor hen betekent en waar ze zelf de verantwoordelijkheid voor nemen. De vragen die het gesprek kunnen ondersteunen zijn: • Vind je zelf dat je verantwoordelijk bent? Zo ja, waarin? • Vind je dat je zelf verantwoordelijk bent voor je schoolresultaten? • Welke verantwoordelijkheden heb jij thuis? (bijvoorbeeld hond uitlaten, vaatwasser uitruimen, enz.) • Waar zou je liever geen verantwoordelijkheid over hebben? • Waar zou je meer verantwoordelijkheid over willen hebben? Bespreek na afloop klassikaal wat opgevallen is binnen de verschillende groepen. 49

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc3MDc=