Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00

Lezingen en workshops voor ouders, zowel online als op locatie


Workshop ouders: Huiswerk, helpen of loslaten? (2-2,5 uur, maximaal 35 deelnemers)

Wil je als school een waardevolle invulling geven aan ouderavonden? Dan is de workshop ‘Huiswerk, helpen of loslaten?’ iets voor jullie.
Welke rol kunnen ouders spelen rondom het maken van huiswerk als hun kind op de middelbare school zit? Na een korte inleiding en prestentatie over de werking van het brein, plannen en leren leren gaan ouders tijdens deze workshop met elkaar aan de slag met onderwerpen als:

  • Gemotiveerd naar school en aan het huiswerk.
  • Mijn taak, jouw taak, onze taak.
  • Ik kan het (nog) niet – de invloed van mindset op schoolresultaten.
  • Waar en wanneer kun je als ouder invloed op uitoefenen?
  • Mijn doel, jouw doel, ons doel.
  • Ritme, routine en planning.
  • Samenvatten, een vak apart.
  • Overhoren, de do’s en dont’s.
Workshop ouders: Huiswerk, helpen of loslaten?
Prijs Op aanvraag
Incl./excl. Inclusief materiaal
Exclusief btw en reiskosten

Stel je eigen lezing of workshop voor ouders samen

Interactieve lezing of workshop voor ouders over onderwerpen die jullie als school of oudervereniging belangrijk vinden. Het aantal te behandelen onderwerpen is afhankelijk van de duur van de presentatie of workshop, neem contact op voor de mogelijkheden via info@studielift.nl of 06-17 23 44 17.

Aanvraagformulier workshop, training of lezing

Onderwerp

Toelichting

Motivatie

Hoe je vanuit extrinsieke motivatie naar intrinsieke motivatie groeit

Mindset

De impact van fixed versus growth mindset op de leerprestaties

Doelen stellen

Hoe stel je haalbare doelen en stem je jouw doelen af op de doelen van je kind?

Houding richting docenten

Werkhouding en gedrag in de klas beïnvloeden het beeld dat docenten van je hebben, hoe ga je hier slim mee om?

Multitasken – focus

We blijven het proberen, twee dingen tegelijk, even een appje sturen, en dan weer door met leren. Maar oh jee, wat verspillen we daar een hoop kostbare tijd mee!

Rust, routine, regelmaat, ritme en planning

Doe wat je altijd doet, en je krijgt wat je altijd kreeg. Waar zitten jouw routine, regelmaat en ritme? Hoe zorg je dat je voldoende rust creëert om te kunnen leren?

Huiswerkplek – concentratie

Hoe richt je je werkplek zo in dat je zo min mogelijk last hebt van afleiding. Wat doet afleiding met jouw concentratie?

Links en rechts denken?

Het ene onderzoek volgt het andere op, linker- en rechterhersenhelft leren verschillend of is dat allemaal een fabel?

Leerstijlen Howard Gardner

Howard Gardner heeft zijn eigen theorie over meervoudige intelligenties weerlegt, maar hoe gaan we dan om met al die verschillende denkpatronen van onze kinderen?

Lezen-leren-begrijpen-toepassen

Lezen en weer herlezen, dan herken je de stof wel, maar kén je de stof dan ook? De fases tijdens het leerproces.

Aantekeningen maken

Makkelijker gezegd dat gedaan, en toch kun je tijdens de les meer dan de helft van de benodigde kennis opdoen, dat scheelt huiswerktijd!

Samenvatten, Cornell, tekstschema enz.

Samenvatten, een vak apart. Waar begin je? Welke manieren zijn er? Doe je bij alle vakken hetzelfde of bekijk je per vak hoe je het beste een samenvatting kunt maken.

Mindmappen

Ontdek de kracht en het effect van mindmappen en je gaat het zeker proberen!

Snellezen/concentratie

Dat snellezen werkt toch niet? Je moet juist goed geconcentreerd lezen! Laat snellezen nu niet dé manier zijn om zeer geconcentreerd en gefocust te lezen.

Herhalen is het toverwoord

Herhalen is belangrijk bij het leren, terwijl herlezen niet werkt… Hoe herhaal je effectief en waarom moet je alles in je langetermijngeheugen opslaan? Als je toets is geweest, kun je toch gewoon alles weer vergeten?

Plannen

Hoe organiseer je 12-15 vakken huiswerk met een nog niet volgroeide prefrontale cortex (dát gedeelte van de hersenen dat je in staat stelt om dingen te plannen)?

Leren leren

Bijna een mode-begrip aan het worden. Hoe leer je je kind beter leren? Welke tools geef je je kind mee en in hoeverre wil, kan en mag je hem of haar daarbij helpen?

Overhoren - samenwerken

Hoe overhoor je jezelf met de verschillende vakken, en wie betrek je daarbij?

Leertips per vak

Zaakvakken (Aardrijkskunde, Biologie e.d.), talen en bètavakken, hoe pak jij ze aan?

Einde schooljaar

Een goed begin is het halve werk, maar vergeet de afronding aan het eind van het jaar niet, zeker in de bovenbouw kun je nog wel eens wat nodig hebben uit voorgaande jaren. Hoe maak jij een slim naslagsysteem?

Geïntereseerd in ons mentorprogramma?