Top
Telefoon
+31 6 17 23 44 17
OPENINGSTIJDEN
Ma - Vr 08:00 - 17:00




Review KSG Apeldoorn | 2015

Ondersteuningscoördinator Monique Spiegelenberg

Twee jaar geleden was ik als ondersteuningscoördinator van een scholengemeenschap voor MAVO, HAVO en T(VWO) op zoek naar een meer methodische aanpak voor leerlingen met planning- en organisatieproblemen. Deze leerlingen maken namelijk een groot deel uit van leerlingen met specifieke onderwijs ondersteuningsbehoeften. Al surfend op internet kwam ik terecht op de website van Time 2 control en op de cursus “Snel leren=leuk leren”. Helaas was de afstand Noordwijk (locatie cursus)- Apeldoorn (locatie school) te groot voor onze leerlingen.

Gelukkig bleek Annemieke bereid tot het opleiden van trainers verspreid over het land. Samen met een collega docent/mentor ben ik als één van de eerste trainers opgeleid en via een pilot op school hebben we dat schooljaar drie cursusgroepen gedraaid. Het leereffect van die leerlingen was duidelijk zichtbaar en dus een goede reden om de pilot te verlengen en ook schoolseizoen 2014-2015 een aantal cursussen te geven.
In het verlengde van onze begeleiding hebben we een ouderavond georganiseerd over leren leren/huiswerk plannen en de belangstelling was enorm! Tijdens deze ouderavond kregen we een overduidelijke bevestiging van de noodzaak om de begeleiding op gebied van leren leren/huiswerk plannen te integreren in de vakgerichte lessen (docenten), in de studielessen (mentoren) en in de thuissituatie (ouders). 

En dat is precies wat we terugvinden in Studielift 123. Komend schooljaar starten we met studielift 123 niet alleen in leerjaar 1 maar nemen we ook leerjaar 2 (op eigen verzoek van de mentoren!) mee in het opzetten van nieuwe studielessen via deze methode. De verwachtingen zijn hoog gespannen!

Review KSG Apeldoorn | 2016

1e jaarsmentor Selma van Elburg

"Werken met Studielift 123 in de brugklas" 
Vorig jaar zijn wij begonnen met de methode Studielift123 en ik vind het een groot succes. De leerlingen beginnen met het boek te verkennen en moeten zelf aangeven waar ze denken iets aan te hebben. Dan komen er al heel veel zaken die belangrijk zijn naar voren. Vervolgens gaan ze doelen stellen. Dat vinden ze best lastig, maar met name de korte termijn doelen gebruik ik later nog vaak en dit ondersteunt ze bij hun motivatie. 
Het bespreken van het prioriteitenkwadrant vinden sommige leerlingen echt een eyeopener. Vorig jaar zat een leerling ademloos te luisteren en na afloop zei ze: ‘Dat klopt mevrouw’. Dit stimuleerde haar om haar telefoon weg te leggen. 

Het aanleren van de techniek mindmappen neemt veel tijd in beslag en daarbij is het heel belangrijk dat de vakdocenten ingeschakeld worden. Anders is het heel lastig om het ze aan te leren. Ik heb dit jaar de aardrijkskunde- en geschiedenisdocenten verzocht niet meer om samenvattingen te vragen, maar om uitsluitend met mindmaps te gaan werken. Niet dat ik samenvattingen afkeur, maar omdat ze anders de techniek niet goed aan kunnen leren. Later kunnen ze hun eigen keuzes maken. 

En zo staan er nog meer handige dingen in Studielift. Het handige van de methode is, dat de lessen ongeveer 30 minuten in beslag nemen. Als er veel reactie uit de klas komt, heb je uitlooptijd. De methode biedt voldoende materiaal om een jaar te vullen. Achter in het boek staan voldoende keuzeonderwerpen, die je kunt gebruiken afhankelijk waar een klas behoefte aan heeft. 
Zoals ik in het begin al aangaf, ben ik heel enthousiast over deze methode. Het biedt de leerlingen echt inzicht in hoe ze het beste kunnen leren. Sommige leerlingen leren heel makkelijk en gebruiken niet alles. Deze leerlingen hebben er misschien in volgende jaren wel iets aan.

Geïntereseerd in ons mentorprogramma?